Dlaczego witamina D jest ważna dla naszego organizmu

Witamina D to niezwykle ważny czynnik prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka. Pozwala nie tylko utrzymać silne i zdrowe kości, ale również ma właściwości przeciwzapalne, stymulujące układ odpornościowy, układ krążenia i system nerwowy. Przeprowadzone w ostatnich latach badania potwierdzają, że mieszkańcy naszej szerokości geograficznej cierpią na powszechny niedobór witaminy D, zwłaszcza w miesiącach jesienno-zimowych. Dlaczego jest ona taka ważna i w jaki sposób pomaga walczyć z wieloma chorobami?

Silne kości, zdrowe zęby

Jedną z najważniejszych i powszechnie znanych ról witaminy D jest utrzymanie prawidłowego poziomu wapnia i fosforu, poprzez zwiększenia ich wchłaniania i zapobiegania wydalania wraz z moczem. Pozwala to utrzymać zdrowe kości, zęby, jak również istotnie zmniejsza ryzyko wad szkieletu, jak np. krzywicy.

Alergie u dzieci

Utrzymanie prawidłowego poziomu witaminy D ma szczególne znaczenie zwłaszcza u dzieci. Dowodzą tego choćby badania przeprowadzone przez medyków z nowojorskiej uczelni, którzy dowiedli, że niewystarczający poziom witaminy D znacznie zwiększa ryzyko alergii u dzieci. Przeprowadzona na grupie ponad 3100 dzieci próba, sprawdzała wrażliwość ich organizmu na 17 popularnych alergenów, jak np. orzeszki ziemne, jaja kurze czy pyłki. Okazało się, że dzieci z niskim poziomem witaminy D są wrażliwe średnio na 11 z 17 alergenów.

Choroby tarczycy

Specjaliści z dziedziny endokrynologii odkryli, że osoby chorujące na niedoczynność, nadczynność lub Hashimoto, szczególnie powinny zadbać o prawidłowy poziom witaminy D3 w organizmie. Wynika to z faktu, że nawet wyregulowane poziomy hormonów tarczycy, w przypadku występowania niedoboru witaminy D3 nie działają prawidłowo, ponieważ jest ona niezbędna do ich aktywacji.

Zdrowie psychiczne

Kolejną ważną rolą witaminy D jest jej udział w produkcji serotoniny, czyli hormonu odpowiadającego za samopoczucie, zwanego potocznie „hormonem szczęścia”. Nieprawidłowy poziom witaminy D w organizmie może być przyczyną gorszego samopoczucia, bezsenności, apatii, a czasem nawet depresji. Dlatego zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym ważne jest by utrzymać odpowiedni poziom tej witaminy w organizmie.

Odchudzanie

Ostatnią ważną właściwością witaminy D jest jej wpływ na regulowanie metabolizmu oraz poziomu hormonów odpowiedzialnych za łaknienie. Prawidłowy poziom witaminy D sprawia, że organizm wydziela więcej leptyny, który wysyła do mózgu informacje o uczuciu sytości po posiłku. To pozwala znacząco ograniczyć podjadanie między posiłkami, jak również zmniejszyć przyjmowane porcje jedzenia. Ponadto witamina D pozwala zmniejszyć produkcję hormonu stresu (kortyzolu), który powoduje odkładanie się tkanki tuszowej w okolicach pasa.

Na koniec pamiętajmy, że aby suplementacja przebiegła prawidłowo, ważne jest aby wszelkie dawki przyjmowanych witamin konsultować z lekarzem lub farmaceutą.