Jak dobrać odpowiednią dietę

Nowy rok to dla wielu osób doskonały pretekst do rozpoczęcia pracy nad swoją sylwetką. Jak wiadomo: dieta to podstawa sukcesu! Jednak dobór odpowiedniego, a przede wszystkim zdrowego planu żywieniowego to nie lada wyzwanie. Zwłaszcza, że zdecydowana większość z nas poszukiwania rozpoczyna od porad w internecie. Jak szukać, aby osiągnąć zamierzone efekty bez negatywnych skutków zdrowotnych?

Obietnice szybkiego i łatwego zrzucenia kilku zbędnych kilogramów mamią nas praktycznie na każdym kroku w przestrzeni wirtualnej. Dieta mono, dieta białkowa, dieta oczyszczająca, dieta ketogeniczna… wybór jest ogromny. Jednak musimy zdać sobie sprawę z dwóch faktów. Po pierwsze: dieta cud nie istnieje, a po drugie: nie każda dieta jest dla nas odpowiednia.

Najważniejszym kryterium w doborze diety powinny być nasze dotychczasowe nawyki żywieniowe. Powinniśmy zadać sobie pytanie: co lubimy jeść najbardziej? Zastanówmy się, jakie są nasze ograniczenia i z czego najtrudniej będzie nam zrezygnować. Przykładowo osoba, która nie wyobraża sobie życia bez mięsa, powinna postawić na dietę białkowa, bogatą w chude mięso, ryby i nabiał. Jest to zgodne z jej dotychczasowymi nawykami, a mimo wszystko pozwala efektywnie gubić kilogramy. Lubisz podjadać między posiłkami? Twoja dieta powinna być przede wszystkim mocno urozmaicona, aby monotonia żywieniowa nie stwarzała pokusy. Swój plan żywieniowy skonstruuj tak, aby zaczynać dzień od węglowodanów, a kończyć na jedzeniu białka i warzyw.

Kolejną czynnikiem doboru diety jest to jak znosisz głód. Jeśli nawet przy najmniejszym uczuciu głodu twój organizm jest osłabiony, a ty nie jesteś w stanie normalnie funkcjonować zdecydowanie odpuść sobie diety oczyszczające. Po jednym dniu piciu samych soków, wody czy jedzeniu warzyw, zniechęcisz się. Nie uzyskując zamierzonych efektów, trudniej będzie ci rozpocząć inna dietę.

Pamiętajmy, że skuteczna dieta to taka, która umożliwia zmianę nawyków żywieniowych tak, aby tłuszcz zgromadzony w komórkach ulegał spalaniu i zmieniał się w masę mięśniową, a woda powstała w wyniku tego procesu została wydalona. Dlatego tak wiele mówi się o skuteczności łączenia zdrowej diety z ćwiczeniami fizycznymi!